Džuhou
Džuhou (ķīn. 诸侯; piņj. zhūhóu) - mantojams feodāls valdījums (ķīn. 诸侯国; piņj. zhūhóuɡuó) un reizē arī augstākās aristokrātijas tituls (ķīn. 分封诸侯; piņj. fēnfēng zhūhóu)[1] Džou dinastijas laikā (XI gs. vidus - 256. g. p.m.ē.) Senajā Ķīnā (saturiski var tikt pielīdzināms eiropiešu "pērs" - the nobles).[2] Atkarībā no džuhou lieluma un svarīguma, tā senjoram, kuru lielākā daļa bija cēlušies no senās cilšu aristokrātijas un savu statusu ieguvuši jau Šan dinastijas laikā (džou iekarojumu laikā pastāvēja aptuveni 800 džuhou), tika piešķirts viens no pieciem augstākās aristokrātijas tituliem (gun, hou, bo, dzji, naņ).[3] Savukārt tie savu valdījumu sadalīja sīkāk, uzticot pārvaldi saviem vasaļiem, cjin (卿, qīng) un daifu (大夫, dài fū), tālāk lielo dzimtu galvām ši (士). Formāli tas bija lēnis (par tiesībām uz valdījumu vanam tika dota daļa nodevu, bez tam džuhou deva vanam arī karaspēku kara gadījumam), taču faktiski neatkarīgs valdījums, kura senjori bija visai patstāvīgi savā rīcībā. Pati džuhou teritorija veidojās ap sakrālajiem centriem, kur atradās Zemes un augu garu (še) altāri, un arī attiecīgā zeme tika uztverta kā attiecīgā še aizgādībā esoša teritorija (pie tam robežas bija visai nenoteiktas). Tur atradās galvaspilsēta (go) un džuhou rezidence. Džuhou savu statusu uzturēja arī kā virspriesteris, regulāri pildot pasauli sakārtojošos rituālus un upurējot uz še altāra. Bez tam tā statusu uzturēja priekšstati par mantojamu harismu, kas piemīt tikai džuhou klana locekļiem. Pēc galvaspilsētas pārcelšanas no Debesu Dēla senču zemes uz Loi, kura atradās džou teritorijā, vana statuss pazeminājās un ļāva arī citiem džuhou pretendēt uz troni. VII-VI gs.p.m.ē. impērijā pastāvēja aptuveni 150 šādi faktiski suverēni džuhou, kuru vidū dominēja 5, t.s. "pieci hegemoni" (u ba): Cjiņ, Dziņ, Ci, Ču un Vei.[4] Sabrūkot Cjiņ dinastijai, atkal izveidojās liels skaits savstarpēji konkurējošu centru, kuru valdnieki viens pēc otra pārstāja dēvēties par džuhou un sāka sevi titulēt par "vaniem". Haņ dinastijas laikā (206. g. p.m.ē. - 220. g.m.ē.) tituls "džuhou" un analogs teritorijas nosaukums parādās jau kā anahronisms, līdz izzuda pavisam.
Atsauces un paskaidrojumi
- ↑ Krievu vēsturnieki literatūrā tulko šo terminu kā "князья", kas būtu analogs Rietumeiropas hercogs vai princis ( dukes or princes) atkarībā no konkrētās situācijas.
- ↑ Крюков М.В. Формы социальной организации древних китайцев. - Наука: Москва, 1967, С. 60.
- ↑ Крюков М.В. Формы социальной организации древних китайцев. - Наука: Москва, 1967, С. 65.
- ↑ История Китая. - Харвест: Минск, 2004, С. 70-74.
Resursi internetā par šo tēmu
- Эпоха Западного Чжоу. // Краткая история древней Азии. VI. Древний Китай.
- Каменских М.С. Древнекитайская даосская концепция управления «у вэй», ее сущность и влияние на исход «борьбы гегемонов» V-III вв. до н.э. в Древнем Китае
- Габуев А.Т. Формирование региональной идентичности политии в Китае III-II вв. до н.э. - тезисы
- Хань Западная. // К.Рыжов. Все монархи мира. Древний Восток. -Вече: Москва, 2001
- Го юй (речи царств). - Наука: Москва, 1987
- Период Западного Чжоу. // История Древнего мира. Древний Восток. Индия, Китай, страны Юго-Восточной Азии" / А.Н. Бадак, И.Е. Войнич, Н.М. Волчек и др. - Харвест: Минск; АСТ: Москва, 2000. - 848 с.
- Ретунских Н.А. К вопросуоб истоках китаецентризма. (.pdf)